Sommerles ☀⛱🍡📚

Sommerles.no

Selv om dette er en kampanje som driftes av folkebibliotekene så ønsker vi å oppfordre alle til å delta. Vi vil at flest mulig barn, fra skolestartere til de som snart skal slutte på barneskolen, skal "bade" i bøker i juni, juli og august. Rustad skoles egen Sommerles har vi også tradisjon for gjennom mange år, og denne lesekampanjen vil også bli avholdt i år. Nærmere informasjon om Rustads Sommerles kommer senere.

Tilbake til Sommerles.no - årets Sommerles-fortelling heter Asbjørn og Astrid på dypt vann og er skrevet av Mari Moen Holsve. Det er en spennende fortelling, der nye kapitler kommer hver uke gjennom hele sommeren. Her skal dere få en liten smakebit:

Etter å ha registrert seg på Sommerles.no samler eleven XP (poeng) på alt han/hun registrerer som lest og/eller hørt på lydbok og høytlesing, og oppgaver han/hun løser på sommerles.no

Når eleven har samlet nok poeng og kommet opp i level kan han hente premier på nærbiblioteket sitt. I vårt område er det filialer både på Bøler, Oppsal og Lambertseter.

Elevene vil få informasjon om Sommerles på skolen. Vi vil også oppfordre foresatte til å støtte barna underveis og legge til rette for gode leserutiner. Foreldre er barnets viktigste støttespiller. Lesegleden kommer sjelden av seg selv, den må stimuleres. Her finner du informasjon om Sommerles, også på flere språk.