Fantasifullt forfatterbesøk!

Anna Fiske besøkte skolen

Det var 2., 4. og 7. trinn som fikk høre Anna Fiske fortelle om det å skrive og tegne, og om å bruke fantasien sin.

Anna fortalte at hun har dysleksi. Da hun var liten slet hun med at bokstavene fløt rundt, og at det var vanskelig å tolke ordene bak bokstavene. Da ble tegneserier redningen for henne. I tegneserier er det snakkebobler og tegninger som sammen forklarer innholdet. Tegneserier er et fint alternativ for barn og unge som leser i motvind. "Det er viktig å lære seg å lese gjennom tegneserier", konstaterte Anna Fiske.

I samtlige grupper snakket forfatteren innledningsvis om det å skrive og tegne, deretter leste og viste hun bilder fra fortellingene sine, før hun avsluttet med å tegne på flippover med ideer fra elevene.

For de eldste elevene var temaet følelser. Det vi har og kjenner i kroppen kan være vanskelig å ta tak i. Følelsene er som et bibliotek vi har inni oss, sa Anna. På samme måte som med bøker er det noen vi kjenner godt, mens andre følelser er mer fremmede for oss. Det er viktig å la følelsene komme ut i passe store doser.

Med "Følelsesbiblioteket" klarer Anna Fiske å formidle følelser på en lettfattelig måte, og gjør samtalen rundt følelsene mulig gjennom enkel tekst og flotte illustrasjoner.

Kunst av Anna Fiske
Elever fra 2. trinn fikk komme opp på scenen