Forfatterbesøk med Bjørn F. Rørvik

Norges morsomste forfatter?

Å få besøk av forfatter Bjørn F. Rørvik krever langtidsplanlegging. Forfatteren, som er bosatt på Oppsal, er en av Norges mest populære barnebokforfattere, og han reiser rundt i hele Norge for å besøke sitt publikum. Bibliotekaren vår tok kontakt med han våren 2017, og da hadde han en luke i kalenderen halvannet år etter... Så da var det bare å booke!

Endelig var dagen kommet. Det var 2. og 4. trinn som var de heldige publikummerne. 2. trinn fikk høre om «Bukkene Bruse begynner på skolen». Rørvik er ikke bare god til å skrive, men også veldig god til å formidle, så det ble mye latter og engasjement blant elevene. Etter bokpraten ble det tegneverksted for elevene i klasserommene. Da fikk elevene tegne sine egne troll. De fikk bruke noen «ferdigelementer» (trollnese, øyne mm) som illustratøren Gry Moursund hadde laget. Dette gjorde at elevene fikk noen flotte troll. Legg merke til bildene!

For fjerde trinn var det boken «Vaffelfisken» Bjørn leste og fortalte fra. I "Vaffelfisken" opplever Reven og Grisungen mye skummelt og morsomt sammen. I biblioteket har vi fått inn mange bøker i serien om Reven og Grisungen. Felles for fortellingene er at vi kommer i kontakt med typer vi kanskje aldri trodde vi skulle møte. For eksempel Dåsemikler, Reddikhai, Katalonsk kjempegjøk, Fjompenisser og en og annen Ekspert som dukker opp på de mest uventede steder. Hovedpersonene Reven og den lille retthalede Grisungen er både naive og eventyrlystne og de opplever nifse saker. Dette er god litteratur som dere der hjemme gjerne kan oppmuntre elevene til å lese.

Bjørn Rørvik poserer foran egne bøker.
Forfatteren svarte villig på spørsmål.
Forfatteren gikk rundt i klasserommet for å beundre trollkunsten som elevene hadde laget
Fantastisk flotte troll som elever fra 2. trinn lagde!