Skolebiblioteket åpner igjen

Smitteverntiltak i skolebiblioteket

Skolens elever kan veldig snart komme til biblioteket og låne bøker selv, etter en lang periode der bibliotektjenesten har bestått av bokprat i klasserommene, og bestilling av bøker på e-post.

Bibliotekar Camilla Tilrem Onstad forteller at selv om biblioteket åpner igjen vil det fortsatt være et sterkt fokus på smittevern. Plakater med regler for smittevern er hengt opp utenfor biblioteket og rundt om på skolen. Elevene må huske på å holde avstand og å unngå å ta på bøker som de ikke skal låne.

Det er opprettet et bookingsystem der kontaktlærere kan bestille tid i biblioteket. Biblioteket vil derfor ikke være åpent for drop-in, men etter avtale. 5 elever fra samme gruppe kan komme samtidig, og vil få inntil 15 minutter i biblioteket. Disse begrensningene er grunnet smittevern. Det vil ikke være mulig å tilbringe tid eller gjøre noe annet enn å låne og levere bøker.

Elever og/eller foresatte kan også bestille bøker på vanlig måte gjennom websøk. I websøk kan man søke opp materiellet, og for å bestille bok sendes en epost til bibliotekaren

Rustad skolebiblioteks regler for smittevern