Koding på timeplanen

Koding

Elevene jobbet faglig med tema oldtidens Egypt og geometri. De fikk trene på kompetanser som kreativitet, samhandling og kritisk tenkning. De skulle kode med Sphero og ipad, samt dokumentere læringsreisen med et verktøy som heter Clips. De lagde en mumie som skulle på skattejakt i oldtidens Egypt, denne mumien plasserte de oppå spheroen (den kulen som de kodet med ipad) som kjørte/trillet rundt i «pyramiden». De måtte løse en del matematiske problemer for å åpne gravkammeret, for å kunne komme seg videre i pyramiden. Spheroen måtte de kode til å kjøre/trille riktig vei, de skulle også koden den til å lage både trekanter og rektangler. De dokumenterte alt i Clips, her filmet de underveis og la inn fakta om oldtidens Egypt, som resulterte i en video om hele prosessen. Jentene hadde det utrolig morsomt gjennom denne prosessen, og synes det var en spennende og lærerik oppgave.

Tekst: Renate Djupos

Samarbeid og kritisk tenkning